Variációk okos ügyfélszerzésre
Mégis, két esetben fordul elő leggyakrabban, hogy eltanácstalanodnak a vállalkozások a marketing kérdésével kapcsolatban:
- az egyik, amikor a vállalkozás a csőd felé menetel, legalábbis a csökkenő bevételek, és a veszteséges üzlet ezt a szomorú jövőt prognosztizálja,
- másik eset akkor fordul elő, amikor frissen indul egy vállalkozás.
Nézzük meg, hogy a kisvállalkozások milyen reklámeszközöket alkalmazhatnak sikerrel.
Weboldal
Egy kisvállalkozó számára még mindig a saját weboldal a legolcsóbb és legköltséghatékonyabb opció, mert ha jól fel van építve, a keresőmotorok (Google) találati listáján előkelő helyen szerepel, így a potenciális ügyfeleket/vásárlókat napi 24 órában, heti 7 napon át szállítja.
Ha szeretnél olcsón ügyfeleket szerezni, a weboldalad az alábbi követelményeknek feleljen meg:
- A weboldalad tartalmazza az interneten keresgélő fizetőképes kereslet számára szükséges összes információt, és hathatós megoldást kínáljon a problémájukra.
- A weboldal hosszú éveken keresztül is non-stop marketingmegoldás a potenciális vevők megszólítására, vagyis tervezz hosszú távra!
- Az aloldalaid bőséges mennyiségű információt képesek publikálni, gyakorlatilag korlátlan mennyiségű hasznos információt tehetsz közzé. A webfejlesztés során fontos részfeladat ennek átgondolása, vagyis a tartalom egyszerűen legyen bővíthető.
- Használj megosztás gombokat, így a weboldal linkje játszi könnyedséggel továbbajánlható lesz olyanoknak, akiknek szükségük lehet a termékedre, szolgáltatásodra.
- Használj statisztikát (pl. Google Analytics), mert ezzel az eredményesség, hatékonyság nyomon követhető, és ha a szükség úgy hozza, tudni fogod, mit is kell az oldalon kijavítani.
- Jól lehet vele szélesíteni a célcsoportot, ha a weboldal készítse során a keresőoptimalizálásra is odafigyelsz. Használd a Pareto elvet: 80% tervezés, 20% munka!!!!
Jó, ha tudod: egy “házilag” összetákolt weboldal első blikkre tetszetős lehet, de nagyon ritkán sikerül hatékonyan felépíteni. A weboldal ugyanis nem neked készül, hanem a célpiacodnak… Már a weboldal tervezésekor figyelni kell a SEO szempontokra is, mert ha utólag kell egy oldal hibáit megkeresni és korrigálni, az bizony sok idő, energia és pénz egyszerre.
Ha okos vagy, a megtérüléshez képest a befektetés minimális lesz: tartalmazza a tervezést, a weboldalkészítést, a domain nevet és a tárhelyet is. Egy kisvállalkozás esetében egy jó weboldallal már naponta is el lehet érni a több százas látogatószámot.
Tévéreklám
A weboldalkészítéshez képest a TV-ben való megjelenés nem éppen olcsó, és akkor maradandó, ha 5-10 alkalommal találkozik a néző az adott reklámszpottal, illetve csakis akkor vezet vásárláshoz, ha a célcsoport látta a reklámot, és a reklám elég meggyőző volt. Egy 20-30 másodpercnyi, bűvös mondatokat tartalmazó reklámfilm gyártási költségei pedig milliókra rúgnak, nem véletlenül használják a nagy márkák több országban is ugyanazokat a reklámokat. Az eredményes tévéreklám kampányhoz minimálisan egy hónapos kampány kell, minél gyakoribb targetált megjelenéssel.
Szórólap
“Lehet, hogy szórólapozni is kellene? Aztán majd adunk fel egy féloldalas hirdetést az ingyenes újságban, egyszer-kétszer hirdetünk a tévében is…” Nézzük a gyakorlatot!
Tudtad, hogy a hipermarketek színes, akciós újságjainak borsos költségeit a terméküket eladni szándékozó gyártók finanszírozzák? A drága, színes papír pedig tömegeket vonz az áruházakba. A hatékony színes szórólap nagyon drága; viszont a silányabb minőségűek döntő hányada a szemetesben végzi. Gondolj csak arra, Te magad is mennyi kis röplapot dobsz a szemétbe naponta. A szórólap hatékonysága alacsony, ha azt nézzük, hogy az elmúlt évek tapasztalatai szerint 1000 kiosztott szórólapra maximum 10 vevő (érdeklődő) sem jut. Erre már büszkének illik lenni, holott lehet, hogy a szórólap költségét sem tudják fedezni belőle. A szórólap reklámozási formája esetében feltétlenül ismerkedj meg azokkal a szabályokkal, amik a rajta szereplő szövegre és grafikára vonatkoznak
Újsághirdetés
A hirdetéseknek általában két fajtáját lehet megkülönböztetni:
- Terméket piacra bevezető reklám: új termékre, és annak újdonságaira, előnyeire hívja fel a figyelmet. Gyakran időhöz kötött akciót indítanak hozzá. Ilyen akciót vagy új terméket hirdethet valaki apróhirdetés útján is akár.
- Image (imázs vagy imidzs) reklám: ez a hirdetésfajta általánosságban beszél egy márkáról, vállalkozásról, és közben kiemeli annak megnyerő tulajdonságait, pl. az eleganciáját. Ilyennel nagyon jól lehet brand-et építeni.
Az újságban való hirdetéssel mindkettőt használhatod. Figyelj oda arra, hogy adott termékhez illő hirdetési formát válassz. Egy prémium kategóriás termékhez való kiegészítő elemét ne apróhirdetésen keresztül akarj kínálni. Ha nem a megfelelő formát választod, a hirdetésed eltűnhet az úgynevezett hirdetési temetőben, és futhatsz a pénzed után, persze hiába.
Az újsághirdetés fő jellemzői:
- A nyomtatott anyagú hirdetés könnyebben olvasható, mint internetes társai, viszont nagy a szórása, így nem csak a célcsoporthoz jut el, vagy nem pont a célcsoporthoz jut el.
- Nehéz mérni a konverziót, mert nem lehet tudni, hányan olvashatták el a hirdetésünket, hiába tudjuk egy adott lap körülbelüli előfizetői számát.
- Hosszú időbe kerülhet a hirdetés megjelenítése: a szöveges és grafikai tervezés, és nyomdai előkészítés, és a terjesztés is hetekbe telhet.
- Némely időszakok kedveznek a hirdetésünk elolvasási hajlandóságának. Ilyen a nyár, vagy az ünnepek időszaka: nyaraláskor a strandon, vagy békés körülmények között többen olvasgatják el a hirdetéseket is.
A hatásos újsághirdetés egy hónap leforgása alatt 4-5 megjelenési számot igényel.
Rácz-Akácosi Attila
Web: motivator.ma
Telefon: 06-20-277-3889
Mi az a bormarketing? A bormarketing a bortudomány és a marketingtudomány speciális mixe. Nem elég a marketing alapjait ismerned hozzá: magával a borral, mint termékkel is jó viszonyt kell ápolnod! A bor nagyon különleges termék, hiszen a fogyasztók, a piacok, a gazdaságtan is nagyon egyedi...
A nagy múlttal rendelkező Kőbányai Sörgyárak igen erős PR tevékenységet folytathatott anno a '60-as években, legalább is a plakátok erről beszélnek.
Internetes üzletet vezet egy elképesztően kompetitív környezetben? Akkor üdvözöljük az eToys világában, melynek többek között a Wal-Marttal, az Amazonnal és a Toys-R-Us-el kell megküzdenie! Gary Lindsey, az eToys marketing menedzsere meséli el azokat a leghatékonyabb trükköket, melyet...