Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Légy következetes abban, hogy mit tartalmazzon a stratégiai marketingterved

  •  Marketing
  • 2015-06-22 18:00:00
Habár üzleti tervekről már többször volt szó, de a témát újból és újból körbe lehet járni különböző szempontok szerint. Most a stratégiai marketingtervről lesz szó bővebben.

 

A marketing – hasonlóan a többi céges tevékenységhez – nem hozza meg a várva várt sikert, ha nincs megfelelően megtervezve és nincs kialakítva a stratégia. A tervezés elhanyagolása miatt olyan lépéseket teszünk, melyek irányíthatatlansághoz vezetnek, ezzel pazaroljuk a meglévő erőforrásainkat.

 

A marketing megtervezésével tisztázni tudjuk az elérendő célokat, a célok eléréséhez lehetséges és járható útvonalakat, amelyek hozzásegítenek a cég kitűzéseinek eléréséhez.

 

Egyetlen stratégiai marketingtervből sem hiányozhatnak az alábbiak:

 

1. Vállalati célkitűzések: misszió, vízió

A marketingnek a cég jelenlegi sikerességét kell figyelembe vennie, ennek megfelelően kell kidolgozni a teendőket.

 

A marketing egy speciális kommunikációs részterület a vállalkozás életében, így a megvalósítandó lépések nem öncéllal alakulnak ki, hanem a cég küldetését követve kell felépíteni és megfogalmazni. A vállalkozás csak akkor lehet sikeres, ha a marketing és a többi tevékenysége egy irányba halad.

 

2. Pénzügyi összefoglaló

A vállalat céljait nem elég szavakkal megfogalmazni, szükséges az elérhető kimutatásokat elemezni, számokká formálni tekintettel a forgalomra, a kiadásokra, bevételekre, nyereségre vonatkozóan.

 

Egy jól átlátható ábra, grafikon világosan láttatja, hogy milyen elvárásaink vannak. Ezeknek az adatoknak az ismerete a cég minden területére kihat, köszönhető a marketing négy alappillérének:

  • a termék,
  • forgalmazási,
  • promóciós,
  • árpolitikájának.

Legyen konkrét terved a jövőre nézve!

 

3. Piaci áttekintés

Marketingcéljaink megfogalmazásához és elérésükhöz vezető út kiválasztásához maximális alapossággal ismernünk kell cégünk tevékenységének színterét is. A piaci tervünk eléréséhez küzdeni kell vásárlóért úgy, hogy közben számos versenytárssal is meg kell küzdenünk.

 

Amikor a saját terveinket fogalmazzuk meg, mindenképpen figyelembe kell venni a külső és belső adottságokat, a számunkra potenciális piac alakulását, a versenytársak helyzetét és piaci részesedését, továbbá tisztába kell lennünk a leendő fogyasztók elvárásaival is.

 

4. Helyzetelemzés

A külső és belső adottságok felmérése és áttekintése után érdemes egy rövid összefoglalást készíteni, amelyben röviden megfogalmazzuk a lehetőségeinket és a külső üzleti fenyegetéseket. Az összefoglalásban rögzítsük az erősségeinket és gyengeségeinket, hiszen az előbbit erősíteni, az utóbbit javítani kell. Ez a megoldás a jelen időben megfogalmazott, de jövőre érvényes fejlődési irányt mutatja meg.

 

5. Konzekvenciák, hipotézisek

A helyzetelemzés során kialakult következtetésekből ki kell emelni azt a legfontosabbat, amely a további célkitűzések megfogalmazásának alapja lesz. Ezt azért kell megtennünk, hogy lássuk, bármelyik körülmény megváltozásával mely elérési útvonalat, illetve célunkat kell módosítani a sikeres teljesítés érdekében.

 

6. Marketing célkitűzések és stratégiák

Miután megfogalmaztuk a vállalkozás céljait, és figyelembe vettük a körülményeket, tisztába lettünk a piaci adottságokkal és a piacban rejlő lehetőségekkel, nincs más tennivalónk, mint kialakítani a hozzákapcsolódó marketing célkitűzéseket, és kialakítani a marketing stratégiát. Ezt a marketing-mix négy elemével, és a lehetőségek ismeretében építhetjük meg.

 

Termékpolitika:

 

  • portfólió bővítés vagy portfólió egyszerűsítés,
  • teljesítmény növelése-csökkenése,
  • minőségjavítás, vagy designváltás,
  • pozícionálás,
  • márkázás.

 

Árpolitika:

 

  • árak, fizetési feltételek módosítása.
  • lefölözési taktika.
  • penetrációs taktika.

 

Forgalmazási politika:

 

  • a fogyasztóhoz való szállítási mód vagy az áru elosztásának módosítása.
  • kiszolgálás módosítása.
  • forgalmazási csatornák módosítása.
  • forgalmazási szintek csökkentése vagy növelése.

 

Promóciós politika:

 

  • reklám- vagy promóciós taktika módosítása,
  • eladási technikák módosítása,

 

Tervezési időszak és költségvetés

Az összes marketingtervhez ki kell számolni a várható eredményeket. Nagyon figyelni kell arra, hogy a vállalkozással kapcsolatos céljaink és a terv végrehajtása során kialakított hatékonyságunk mérhető legyen. Nagyon fontos a visszacsatolás és az ellenőrzés, hogy az eredmények tükrében a kellő lépések értékelhetőek és módosíthatóak legyenek.

 

Kalkulálni kell a marketingterv pénzügyi vonzatával is. A marketingtervhez kapcsolt költségvetésnek reálisnak kell lennie adott időtartamon belül, igazodik a vállalkozás pénzügyi helyzetéhez és figyelembe veszi a kitűzött célokat.

 

Fontos észben tartani, hogy a marketingterv csak egy adott időtartamra szól. Miután ez az időszak lejárt és lezártuk, új marketingtervek kell kidolgozni levonva az addigi következtetéseket, és azt szükséges végrehajtani.

 

Rácz-Akácosi Attila

Web: motivator.ma

Telefon: 06-20-277-3889

Mangó Média Kft..

3900, Szerencs, Ságvári utca 3.

Linkedin.com/raczakacosi

 Google Plusz profilom

Megosztás
Kis ötletek nagy sikerhez. 2. rész
A keresztmarketing érdekes dolog, Magyarországon sajnos nincsen nagy hagyománya, talán éppen ezért érdemes a következőket megfogadni.
   2015-07-26    Tippek
Kis ötletek nagy sikerhez. 1. rész
Az embereknek gyakran van szükségük vízvezeték szerelőre, villanyszerelőre, bevásárlási segítségre, vagy akár jogi tanácsadásra hétvégén… és ilyenkor sokkal többet ki is fizetnek egy-egy szolgáltatásért.
   2015-07-25    Tippek
Céges növekedés: az egyszerű üzenet a jó üzenet
2014-ben került megrendezésre a „Növekedés egyszerűen” konferencia, melynek alapját Leonardo da Vinci gondolata a „Az egyszerűség a kifinomultság csúcsa” alapozta meg. A konferencia már nem aktuális, azonban az ott kifejtek gondolatok nagyon is azok...
   2015-07-01    Adózóna