Légy következetes abban, hogy mit tartalmazzon a stratégiai marketingterved
A marketing – hasonlóan a többi céges tevékenységhez – nem hozza meg a várva várt sikert, ha nincs megfelelően megtervezve és nincs kialakítva a stratégia. A tervezés elhanyagolása miatt olyan lépéseket teszünk, melyek irányíthatatlansághoz vezetnek, ezzel pazaroljuk a meglévő erőforrásainkat.
A marketing megtervezésével tisztázni tudjuk az elérendő célokat, a célok eléréséhez lehetséges és járható útvonalakat, amelyek hozzásegítenek a cég kitűzéseinek eléréséhez.
Egyetlen stratégiai marketingtervből sem hiányozhatnak az alábbiak:
1. Vállalati célkitűzések: misszió, vízió
A marketingnek a cég jelenlegi sikerességét kell figyelembe vennie, ennek megfelelően kell kidolgozni a teendőket.
A marketing egy speciális kommunikációs részterület a vállalkozás életében, így a megvalósítandó lépések nem öncéllal alakulnak ki, hanem a cég küldetését követve kell felépíteni és megfogalmazni. A vállalkozás csak akkor lehet sikeres, ha a marketing és a többi tevékenysége egy irányba halad.
2. Pénzügyi összefoglaló
A vállalat céljait nem elég szavakkal megfogalmazni, szükséges az elérhető kimutatásokat elemezni, számokká formálni tekintettel a forgalomra, a kiadásokra, bevételekre, nyereségre vonatkozóan.
Egy jól átlátható ábra, grafikon világosan láttatja, hogy milyen elvárásaink vannak. Ezeknek az adatoknak az ismerete a cég minden területére kihat, köszönhető a marketing négy alappillérének:
- a termék,
- forgalmazási,
- promóciós,
- árpolitikájának.
Legyen konkrét terved a jövőre nézve!
3. Piaci áttekintés
Marketingcéljaink megfogalmazásához és elérésükhöz vezető út kiválasztásához maximális alapossággal ismernünk kell cégünk tevékenységének színterét is. A piaci tervünk eléréséhez küzdeni kell vásárlóért úgy, hogy közben számos versenytárssal is meg kell küzdenünk.
Amikor a saját terveinket fogalmazzuk meg, mindenképpen figyelembe kell venni a külső és belső adottságokat, a számunkra potenciális piac alakulását, a versenytársak helyzetét és piaci részesedését, továbbá tisztába kell lennünk a leendő fogyasztók elvárásaival is.
4. Helyzetelemzés
A külső és belső adottságok felmérése és áttekintése után érdemes egy rövid összefoglalást készíteni, amelyben röviden megfogalmazzuk a lehetőségeinket és a külső üzleti fenyegetéseket. Az összefoglalásban rögzítsük az erősségeinket és gyengeségeinket, hiszen az előbbit erősíteni, az utóbbit javítani kell. Ez a megoldás a jelen időben megfogalmazott, de jövőre érvényes fejlődési irányt mutatja meg.
5. Konzekvenciák, hipotézisek
A helyzetelemzés során kialakult következtetésekből ki kell emelni azt a legfontosabbat, amely a további célkitűzések megfogalmazásának alapja lesz. Ezt azért kell megtennünk, hogy lássuk, bármelyik körülmény megváltozásával mely elérési útvonalat, illetve célunkat kell módosítani a sikeres teljesítés érdekében.
6. Marketing célkitűzések és stratégiák
Miután megfogalmaztuk a vállalkozás céljait, és figyelembe vettük a körülményeket, tisztába lettünk a piaci adottságokkal és a piacban rejlő lehetőségekkel, nincs más tennivalónk, mint kialakítani a hozzákapcsolódó marketing célkitűzéseket, és kialakítani a marketing stratégiát. Ezt a marketing-mix négy elemével, és a lehetőségek ismeretében építhetjük meg.
Termékpolitika:
- portfólió bővítés vagy portfólió egyszerűsítés,
- teljesítmény növelése-csökkenése,
- minőségjavítás, vagy designváltás,
- pozícionálás,
- márkázás.
Árpolitika:
- árak, fizetési feltételek módosítása.
- lefölözési taktika.
- penetrációs taktika.
Forgalmazási politika:
- a fogyasztóhoz való szállítási mód vagy az áru elosztásának módosítása.
- kiszolgálás módosítása.
- forgalmazási csatornák módosítása.
- forgalmazási szintek csökkentése vagy növelése.
Promóciós politika:
- reklám- vagy promóciós taktika módosítása,
- eladási technikák módosítása,
Tervezési időszak és költségvetés
Az összes marketingtervhez ki kell számolni a várható eredményeket. Nagyon figyelni kell arra, hogy a vállalkozással kapcsolatos céljaink és a terv végrehajtása során kialakított hatékonyságunk mérhető legyen. Nagyon fontos a visszacsatolás és az ellenőrzés, hogy az eredmények tükrében a kellő lépések értékelhetőek és módosíthatóak legyenek.
Kalkulálni kell a marketingterv pénzügyi vonzatával is. A marketingtervhez kapcsolt költségvetésnek reálisnak kell lennie adott időtartamon belül, igazodik a vállalkozás pénzügyi helyzetéhez és figyelembe veszi a kitűzött célokat.
Fontos észben tartani, hogy a marketingterv csak egy adott időtartamra szól. Miután ez az időszak lejárt és lezártuk, új marketingtervek kell kidolgozni levonva az addigi következtetéseket, és azt szükséges végrehajtani.
Rácz-Akácosi Attila
Web: motivator.ma
Telefon: 06-20-277-3889
Mangó Média Kft..
3900, Szerencs, Ságvári utca 3.
A keresztmarketing érdekes dolog, Magyarországon sajnos nincsen nagy hagyománya, talán éppen ezért érdemes a következőket megfogadni.
Az embereknek gyakran van szükségük vízvezeték szerelőre, villanyszerelőre, bevásárlási segítségre, vagy akár jogi tanácsadásra hétvégén… és ilyenkor sokkal többet ki is fizetnek egy-egy szolgáltatásért.
2014-ben került megrendezésre a „Növekedés egyszerűen” konferencia, melynek alapját Leonardo da Vinci gondolata a „Az egyszerűség a kifinomultság csúcsa” alapozta meg. A konferencia már nem aktuális, azonban az ott kifejtek gondolatok nagyon is azok...