Marketing terv 3. rész: neked van már?
Természetesen előfordulhat az is, hogy egy adott településen egyedül vagyunk, de ez a jobbik helyzet, ezért a marketing stratégiánk függ attól, hogy pozíciónk a vevők fejében milyen helyet foglal el.
Először nézzük meg azt, amikor nem a mi boltunk van egyedül a vásárlók tudatában, tehát a piacon van még rajtunk kívül néhány üzlet, akik ugyanazokat a termékeket, vagy legalábbis hasonlókat kínálnak. Vizsgáljuk meg, hogy ezek között az üzletek között ki az első.
Ennek felderítésére a legegyszerűbb módszer az, ha a konkurens üzletben zárás előtt vásárolunk valamit. Persze megkérhetsz valakit, ha neked ez a feladat kínos, hiszen kis lélekszámú településeken ismerhetik egymást a boltosok.
A vásárlás során a kapott blokk tartalmaz olyan információt, amelyből megtudod, hogy hányadik vásárló voltál.
Nem bonyolult, igaz? DE vigyázat!
Nem elég egyszer megtenni! A Te üzletedben történő vásárlási szokásokat figyelembe véve határozd meg az időközöket. Ez lehet:
- fizetés napján,
- hónap végén,
- hétvégén,
- hét közben.
A lényeg, hogy egy hónapon belül több napon történjen az adatgyűjtés, hogy átlagot lehessen számolni.
Az adatok alapján meg tudod saccolni a konkurens üzletek forgalmát, melyből kiderül, hogy hányadik helyen van a saját boltod a piacon.
Teendők: attól függetlenül, hogy akár első vagy, akár nem, egy valamit mindenképpen meg kell tenned: Ki kell derítened, hogy mi az oka annak, hogy ezt a pozíciót birtoklod, ezt pedig csak úgy fogod megtudni, ha a vásárlókat megkérdezed. Ezt megteheted személyesen és írásban is. Kérdezd meg őket, hogy mi az, amivel elégedettek és mi az, amivel nem.
Kérdezz rá a kiszolgálásra, az árukészletre, a nyitvatartásra, a kiegészítő szolgáltatásokra (pl. kártyás fizetés, törzsvásárló program, áruvisszavétel, stb.), erősségeidre, gyengeségeidre! Egyszóval mindenre, ami számodra fontos lehet ahhoz, hogy megkülönböztesd üzleted a többiektől!
Ha ezzel megvagy, akkor jöhet a stratégia elkészítése…
Mire használd az információkat?
Felejtsd el az akciós szórólapokat, és kommunikáld a vevőjelölteknek azt, amit megtudtál! Mondd el a hirdetésekben azt, amivel elégedettek, amivel pedig nem elégedettek, arra erősíts rá!
Ha kevésnek találták az árukészletet, bővíts, aztán mondd el neki! Ha panaszkodnak a flegma, pocsék kiszolgálásra, cseréld le az alkalmazottakat, mert hidd el, üzletek sikere 50 % – ban tőlük függ.
Milyen eredmények születhetnek?
Marketing stratégia azoknak, akik piacvezetők:
Az egyik opció az, amikor lehagyva a többieket a Te üzleted vezet. Mit csinálnak ilyenkor az üzletvezetők? Általában hátradőlnek egy kényelmes karosszékben, és elkezdenek bevezetni olyan intézkedéseket, amelyek megkönnyítik a kiszolgálást, viszont az ügyfelek vásárlási folyamatát megnehezítik.
ROSSZ TAKTIKA!
Ugyanis a többiek pontosan erre számítanak... Neked, aki piacvezető vagy a területeden, ugyanúgy fel kell húznod a kesztyűt, és meg kell dolgoznod azért, hogy ezt a helyet megtartsd! A harc még csak most kezdődik, hiszen meg kell védened a piaci pozíciódat! Csakhogy Neked más stratégiát kell alkalmaznod, mint azoknak, akik utánad igyekeznek.
Milyen eszközökkel védheted magad?
Megállás nélkül, folyamatosan lepd meg vásárlóidat valami újdonsággal. Mik lehetnek ezek?
- Új termékek,
- az árucikkekhez kapcsolódó figyelmes információk,
- plusz szolgáltatások,
- a vásárlás kényelmét biztosító szolgáltatások.
- nyereményjátékok.
A lényeg, hogy mindig mozgásban legyen az üzlet!
Természetesen miden üzlettípusnál más időközöket jelent a „megállás nélkül, folyamatosan”, de Neked sokkal kisebb erőráfordításba kerül, mint azoknak, akik mögötted vannak a versenyben!
A másik eredmény pedig az, amikor van előtted egy, vagy több üzlet a versenyben. Ne csüggedj, mert egy kis plusz munkával sok bosszúságot okozhatsz a piacvezetőnek… :-)
Marketing stratégia azoknak, akik nem piacvezetők
Azok az üzletek, akik nem az elsők a versenyben, a korábbiak mellett van egy plusz feladatuk is. Nekik azt is meg kell vizsgálni, hogy az első helyezettnek mik az erősségei és gyengeségei! Mit tud ő, amit te nem?
Hidd el, a legbölcsebb dolog, amit megtehetsz, az ez!
Nézd meg a termékeit, a kiszolgálást, a nyitva tartását, az árukészletét, az ártaktikáját, fizetési lehetőségeket, vagyis mindent
A lényeg, hogy vizsgáld folyamatosan és találd meg azt, amiben igazán gyenge. Nem kell nagy dolgokra gondolni, mert a legapróbb taktika is fergeteges sikert arathat.
True story: egy üzlet napi + 3 órás nyitva-tartással megduplázta a vevői számát, hiszen a kitolt nyitvatartással elérte a tovább dolgozókat is. Azért ez látványos fejlődés, igaz?
Sok sikert!
Rácz-Akácosi Attila
Web: motivator.ma
Telefon: 06-20-277-3889
Sok olyan hiba van, melyet szinte mindenki elkövet az email marketing kapcsán, lássunk néhányat, hogy Te el tud kerülni ezeket a buktatókat!
Ki figyel itt fel a szerényen meghúzódó juice-ra a hölgy lábánál?
A marketing nem egyenlő az értékesítéssel, hanem ennél sokkal több: A-tól Z-ig ott van egy cég életében. Persze itt most csak a sikeres cégekről van szó, hiszen a vergődő vállalkozásoknál marketingtevékenységet nem nagyon lehet találni. Ezért is vergődnek.
A marketing terved teljességét az adja meg, ha alaposan végiggondolod, hogy milyen személyiségtípusokat akarsz megszerezni magadnak és azokat hol is találod meg.