Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Marketing terv 2. rész: így viszi sikerre a cégedet az okos tervezés

  •  Tippek
  • 2015-09-22 18:55:00
  • Rácz-Akácosi Attila
A marketing nem egyenlő az értékesítéssel, hanem ennél sokkal több: A-tól Z-ig ott van egy cég életében. Persze itt most csak a sikeres cégekről van szó, hiszen a vergődő vállalkozásoknál marketingtevékenységet nem nagyon lehet találni. Ezért is vergődnek.

 

Mire jó a marketing tervezés?

  1. A tevékenységeid koordináltak lesznek,
  2. A várható fejlődési irányod világossá válik,
  3. Növeli a teljes szervezeti struktúra felkészülését a piac állandó változására,
  4. Az előreláthatatlan események számát lecsökkenti,
  5. A vállalkozás haladásával kapcsolatos konfliktusokat (vevőkezelés, konkurenciaharcok, piaci terjeszkedés okozta problémák) csökkenti,
  6. A kommunikációs tevékenységeket horizontálisan és vertikálisan is növeli,
  7. A vezetést arra készteti, hogy szisztematikusan, logikusan gondolkodjon előre,
  8. Jobban hasznosíthatóvá válnak az elérhető források,
  9. A beruházásoknak tervezhetőbb, jobb megtérülést eredményez.

 

Íme a leggyakrabban ismételt kérdések

  1. Miről beszélünk, stratégiáról vagy marketingről? A stratégia több éves időtartamokat vesz figyelembe. Maga a taktikai egy részletes ütemterv, ami a stratégiai terv első évéből indul ki, más néven operatív marketing tervnek is nevezzük.
  2. Hogyan kell használnunk a marketing tervet? A terv mindig megmutatja, hol tart jelenleg a vállalkozás, merre szeretnél eljutni, és hogy tudsz eljutni oda.
  3. Írott anyag legyen a marketing terv? Noha a tervezés közben főleg csak gondolkodunk, mégis le kell írnunk a fontosabb információkat, hiszen így jobban eligazodunk, ami a kommunikáció hasznára válik. A formalitás mértékét befolyásolja a vállalkozás mérete és teljessége.
  4. Mennyire kell részletesnek lennie? Annyira érdemes részletezni, hogy tudjuk használni.

 

Az első fázis a célmeghatározás, amibe a misszió meghatározás és a szervezeti célok tartoznak. A helyzetelemzésbe a marketingelemzés, SWOT analízis és a feltételezések kerülnek. A stratégia kialakításánál figyelembe kell venni a marketing célokat és stratégiákat, valamint a becsült várható eredményeket. Az erőforrás menedzsmentbe a költségvetés és az első éves terv tartozik.

“Sok vállalkozás szenved az általános felkészületlenségből fakadó terhektől, amikor reagálni  kényszerülnek a változó környezeti tényezőkre, vagy próbálnának valamiféleképpen a helyzethez igazodni.”

 

A leggyakoribb problémák, amik a marketing tervezési rendszer hiányából fakadnak

  1. Elveszíted a lehetőséget a profit termelésére,
  2. A hosszú távú tervekben lényegtelen, jelentéstartalom nélküli számok is szerepelnek,
  3. A célok nem reálisak,
  4. Hiányoznak a használható piaci információk,
  5. Belső konfliktusok lépnek fel,
  6. A vezetés nem hatékony,
  7. Felesleges reklámkiadásokra megy a költségvetés nagy része,
  8. Fejetlenség és kapkodás az árazásban,
  9. A környezeti változásokkal szembeni sebezhetőség,
  10. Elveszíted az ellenőrzést saját céges tevékenység felett…

 

Általános vezetési problémák

Amikor a felső vezetés nem támogató, azt onnan fogod tudni, hogy …

  1. Nem készítik elő a tervezést,
  2. A közvetlen vezetés nem támogató:
    • hiányoznak a képességek,
    • hiányoznak az erőforrások,
    • hiányoznak az információk,
    • a szervezeti struktúra nem megfelelő.
  3. Nem ismerik a tervezési fogalmakat,
  4. Számokat használnak a célok és stratégiák szóbelisége helyett,
  5. Nagyon apró részletekben vesznek el,
  6. Egyszeri rutinként kezelik a marketinget az év egy rövid iidőszakában,
  7. A stratégiai marketingvezetés el van különítve az operatív marketing tervezéstől,
  8. Hiányzik a marketing tervezés szervezeti tervezési rendszerébe a beillesztés,
  9. Hiányzik a belső támogatottság a külső tervező megbízásánál.

 

Kérdések, amik a vállalkozásoknál felmerülnek

Automatikus-e a siker, ha bevezeted a marketing tervezést?

Nem, több más faktor is szerepet játszik ebben, illetve a terv nem elég! Meg is kell azt valósítani.

 

További hibák:

  • A vállalkozások egy része, melyek gyors növekedésű piacokon vannak, nem terveznek előre, hanem véletlenszerűen haladnak.
  • Ha a vezetőség nem hisz a marketing tervezésben, akkor nem fognak megvalósulni a tervezett fejlesztések. Ha versenyhelyzetben jó pozícióban áll a vállalkozás, akkor úgy gondolják, nem szükségszerű a továbbiakban a fejlesztés. Azonban ha nincs marketing terv, a vállalkozás egyre gyengébben teljesíthet.

 

Az idő és energia, amit a marketingtervezésbe fektettem, meg fog térülni?

Erre nincs egyértelmű válasz, hiszen a tervezés költségeit szembe kell állítani a tervezés hiányából következő kiadásokkal, illetve ahogy már esett róla szó, nem a marketing tervtől leszel sikeres, hanem attól, hogy következetesen tartod magadat a megvalósításához.

Rácz-Akácosi Attila

Web: motivator.ma

Telefon: 06-20-277-3889

 

Megosztás
Marketing terv 3. rész: neked van már?
Aranyszabály: ugyanaz a marketing stratégia egyik üzletnél lehet jó, de a másik boltra lehet nagyon káros is, tehát a marketing stratégia kidolgozásánál nagyon fontos szempont a piaci helyzet felmerése. Ma minden üzletnek vannak konkurensei, akik napi 24 órában arra törekednek, hogy...
   2015-09-23    Vállalkozz!
Eladásnövelő tippek a játékiparból
Internetes üzletet vezet egy elképesztően kompetitív környezetben? Akkor üdvözöljük az eToys világában, melynek többek között a Wal-Marttal, az Amazonnal és a Toys-R-Us-el kell megküzdenie! Gary Lindsey, az eToys marketing menedzsere meséli el azokat a leghatékonyabb trükköket, melyet...
   2015-09-18    Tippek
Marketing terv 1. rész: a célpiac megtalálása
A marketing terved teljességét az adja meg, ha alaposan végiggondolod, hogy milyen személyiségtípusokat akarsz megszerezni magadnak és azokat hol is találod meg.
   2015-09-17    Tippek
Mi kerüljön a csomagba a terméken kívül?
Ha valaki online értékesítéssel foglalkozik, akkor naponta akár több tucat csomagot is küldhet. Ezekre a dobozokra általában csak mint egy hordozóeszköz tekintünk, ami eljuttatja a megrendelt terméket a webshop raktárából a megrendelő otthonába, remélhetőleg sérülésmentesen.
   2015-08-24    Aktuális
Az online célpiac felkutatásának és elérésének lehetőségei
Egy online marketing kampány megtervezése során az első lépés a célpiac meghatározása. Kit érdekelhet a termék vagy szolgáltatás? Kiből lehet vásárló? Mekkora lehet az érdeklődés a termékkel illetve a szolgáltatással kapcsolatban? A lehetséges vevők hol laknak? Mennyi a havi...
   2015-07-20    Vállalkozz!