Marketing terv 2. rész: így viszi sikerre a cégedet az okos tervezés
Mire jó a marketing tervezés?
- A tevékenységeid koordináltak lesznek,
- A várható fejlődési irányod világossá válik,
- Növeli a teljes szervezeti struktúra felkészülését a piac állandó változására,
- Az előreláthatatlan események számát lecsökkenti,
- A vállalkozás haladásával kapcsolatos konfliktusokat (vevőkezelés, konkurenciaharcok, piaci terjeszkedés okozta problémák) csökkenti,
- A kommunikációs tevékenységeket horizontálisan és vertikálisan is növeli,
- A vezetést arra készteti, hogy szisztematikusan, logikusan gondolkodjon előre,
- Jobban hasznosíthatóvá válnak az elérhető források,
- A beruházásoknak tervezhetőbb, jobb megtérülést eredményez.
Íme a leggyakrabban ismételt kérdések
- Miről beszélünk, stratégiáról vagy marketingről? A stratégia több éves időtartamokat vesz figyelembe. Maga a taktikai egy részletes ütemterv, ami a stratégiai terv első évéből indul ki, más néven operatív marketing tervnek is nevezzük.
- Hogyan kell használnunk a marketing tervet? A terv mindig megmutatja, hol tart jelenleg a vállalkozás, merre szeretnél eljutni, és hogy tudsz eljutni oda.
- Írott anyag legyen a marketing terv? Noha a tervezés közben főleg csak gondolkodunk, mégis le kell írnunk a fontosabb információkat, hiszen így jobban eligazodunk, ami a kommunikáció hasznára válik. A formalitás mértékét befolyásolja a vállalkozás mérete és teljessége.
- Mennyire kell részletesnek lennie? Annyira érdemes részletezni, hogy tudjuk használni.
Az első fázis a célmeghatározás, amibe a misszió meghatározás és a szervezeti célok tartoznak. A helyzetelemzésbe a marketingelemzés, SWOT analízis és a feltételezések kerülnek. A stratégia kialakításánál figyelembe kell venni a marketing célokat és stratégiákat, valamint a becsült várható eredményeket. Az erőforrás menedzsmentbe a költségvetés és az első éves terv tartozik.
“Sok vállalkozás szenved az általános felkészületlenségből fakadó terhektől, amikor reagálni kényszerülnek a változó környezeti tényezőkre, vagy próbálnának valamiféleképpen a helyzethez igazodni.”
A leggyakoribb problémák, amik a marketing tervezési rendszer hiányából fakadnak
- Elveszíted a lehetőséget a profit termelésére,
- A hosszú távú tervekben lényegtelen, jelentéstartalom nélküli számok is szerepelnek,
- A célok nem reálisak,
- Hiányoznak a használható piaci információk,
- Belső konfliktusok lépnek fel,
- A vezetés nem hatékony,
- Felesleges reklámkiadásokra megy a költségvetés nagy része,
- Fejetlenség és kapkodás az árazásban,
- A környezeti változásokkal szembeni sebezhetőség,
- Elveszíted az ellenőrzést saját céges tevékenység felett…
Általános vezetési problémák
Amikor a felső vezetés nem támogató, azt onnan fogod tudni, hogy …
- Nem készítik elő a tervezést,
-
A közvetlen vezetés nem támogató:
- hiányoznak a képességek,
- hiányoznak az erőforrások,
- hiányoznak az információk,
- a szervezeti struktúra nem megfelelő.
- Nem ismerik a tervezési fogalmakat,
- Számokat használnak a célok és stratégiák szóbelisége helyett,
- Nagyon apró részletekben vesznek el,
- Egyszeri rutinként kezelik a marketinget az év egy rövid iidőszakában,
- A stratégiai marketingvezetés el van különítve az operatív marketing tervezéstől,
- Hiányzik a marketing tervezés szervezeti tervezési rendszerébe a beillesztés,
- Hiányzik a belső támogatottság a külső tervező megbízásánál.
Kérdések, amik a vállalkozásoknál felmerülnek
Automatikus-e a siker, ha bevezeted a marketing tervezést?
Nem, több más faktor is szerepet játszik ebben, illetve a terv nem elég! Meg is kell azt valósítani.
További hibák:
- A vállalkozások egy része, melyek gyors növekedésű piacokon vannak, nem terveznek előre, hanem véletlenszerűen haladnak.
- Ha a vezetőség nem hisz a marketing tervezésben, akkor nem fognak megvalósulni a tervezett fejlesztések. Ha versenyhelyzetben jó pozícióban áll a vállalkozás, akkor úgy gondolják, nem szükségszerű a továbbiakban a fejlesztés. Azonban ha nincs marketing terv, a vállalkozás egyre gyengébben teljesíthet.
Az idő és energia, amit a marketingtervezésbe fektettem, meg fog térülni?
Erre nincs egyértelmű válasz, hiszen a tervezés költségeit szembe kell állítani a tervezés hiányából következő kiadásokkal, illetve ahogy már esett róla szó, nem a marketing tervtől leszel sikeres, hanem attól, hogy következetesen tartod magadat a megvalósításához.
Rácz-Akácosi Attila
Web: motivator.ma
Telefon: 06-20-277-3889
Aranyszabály: ugyanaz a marketing stratégia egyik üzletnél lehet jó, de a másik boltra lehet nagyon káros is, tehát a marketing stratégia kidolgozásánál nagyon fontos szempont a piaci helyzet felmerése. Ma minden üzletnek vannak konkurensei, akik napi 24 órában arra törekednek, hogy...
Internetes üzletet vezet egy elképesztően kompetitív környezetben? Akkor üdvözöljük az eToys világában, melynek többek között a Wal-Marttal, az Amazonnal és a Toys-R-Us-el kell megküzdenie! Gary Lindsey, az eToys marketing menedzsere meséli el azokat a leghatékonyabb trükköket, melyet...
A marketing terved teljességét az adja meg, ha alaposan végiggondolod, hogy milyen személyiségtípusokat akarsz megszerezni magadnak és azokat hol is találod meg.
Ha valaki online értékesítéssel foglalkozik, akkor naponta akár több tucat csomagot is küldhet. Ezekre a dobozokra általában csak mint egy hordozóeszköz tekintünk, ami eljuttatja a megrendelt terméket a webshop raktárából a megrendelő otthonába, remélhetőleg sérülésmentesen.
Egy online marketing kampány megtervezése során az első lépés a célpiac meghatározása. Kit érdekelhet a termék vagy szolgáltatás? Kiből lehet vásárló? Mekkora lehet az érdeklődés a termékkel illetve a szolgáltatással kapcsolatban? A lehetséges vevők hol laknak? Mennyi a havi...