On-page SEO útikalauz: 25 technika a Google helyezésed javításához 1 rész.
Szerencsére léteznek a keresőoptimalizálásban gyors módszerek is, amiket némi HTML tudással magad is elvégezhetsz a honlapodon. A következő 25 pontos listán - a weboldalad méretétől függően - néhány óra vagy nap alatt végigmehetsz, és megoldhatod, hogy a honlapod tökéletesen Google-barát legyen. Ez a keresőoptimalizálás alapja, az első lépés.
Ettől nem fogsz felkerülni az első helyre, de az esélyt megadod: ha ezzel a listával végeztél, akkor már semmi nem állja utadat ahhoz, hogy megfelelő tartalmi és off-page SEO stratégiával lekörözd a konkurenciád.
1. Search Console
A frissen átnevezett Webmaster Tools (új nevén Search Console) az egyik alapköve az on-page keresőoptimalizálásnak. Információkat ad a keresési forgalmadról, a tartalmi kulcsszavakról (de a Google Analyticsot nem helyettesíti!). Megmutatja, mely aloldalaidat indexelte már be a Google, amire manuálisan is rásegíthetsz, bejelentheted, ha például új cikket írtál.
2. Webhelytérkép
A webhelytérképekről a Search Console súgójában részletes magyar leírást találsz, ha magadtól szeretnéd összerakni. Kevésbé türelmeseknek ott az XML Sitemaps Generator, ahol egy kattintással létrehozható.
A letöltött xml fájlt a Search Console Feltérképezés -> Webhelytérképek menüpontjában fel tudod tölteni, így jelentve a Googlenek, hogy nézze át és indexelje be az abban található aloldalakat.
3. Robots.txt
Robots.txt-re csak akkor van szükséged, ha a honlapodon szerepel olyan tartalom, amit nem szeretnél, ha feltérképeznének a keresőrobotok. Ha nincs ilyened, akkor nem kell vele foglalkoznod. A privát tartalmakat egyébként is érdemes inkább jelszóval védett külön oldalra tenni, mert a Robots.txt csak egy szabvány, nem minden keresőrobot tartja be az ott leírtakat.
4. Gyűjtő URL-ek
Előfordulhat, hogy ugyanazt a tartalmat több URL-en keresztül is el lehet érni. A gyűjtő (canonical) URL-ek használatával megadható az előnyben részesített elérési útvonal. Ez segít a Googlenek a honlapod struktúrájának értelmezésében, és megvéd attól, hogy duplikált tartalom miatt büntessen.
Első lépésként add meg a Search Consoleban, hogy a honlapod www nélküli vagy www-s verzióját tekinted elsődlegesnek. Utána a rel="canonical" HTML attribútummal jelöld meg azokat az aloldal URL-eket, amiket előnyben részesítesz az ugyanarra a tartalomra mutató linkekkel szemben.
5. Lapszámozás
Hosszú cikkeknél elő szokott fordulni, hogy a betöltési idő optimalizálása miatt több oldalra darabolják a tartalmat, és navigációt helyeznek el az oldalak közötti lépkedéshez.
A rel="next" és a rel="prev" HTML attribútumokkal jelölheted az összetartozó URL-ek közötti kapcsolatot. Így tudod jelezni a Googlenek, hogy ezeket az oldalakat logikai sorozatként kezelje, és a keresőben az első oldalra irányítson.
6. Visszaút
A breadcrumbsnak keresztelt navigációs elemeket tipikusan webshopokban szokták használni, hogy a felhasználó lássa, hogy épp melyik alkategóriában böngészik, és könnyen tudjon visszafelé navigálni.
Kevesen tudják, hogy ezeknek keresőoptimalizálási haszna is van. Egyrészt belső linkeket generálnak, másrészt segítik definiálni a honlapok struktúráját.
Ezek a navigációs elemek megjeleníthetők a Google keresési listáján is, ennek beállításáról részletesen a Google Developers oldalon olvashatsz (angolul).
7. Meta tagek, title, H1
A meta tageknek 2015-ben közel sincs annyi szerepük, mint régen. A Google saját bevallása szerint már nem használja őket a keresési rangsor felállításához. A Yahoo és a Bing minimális súllyal bár, de még figyelembe veszi a meta tageket a helyezések kialakításánál.
Mégis érdemes foglalkozni velük. A rangsor szempontjából már nem fontosak, de ahhoz hozzájárulnak, hogy milyen szövegek jelennek meg a kereső találatainál. A rangsor mellett az is meghatározza az átkattintási arányt, hogy abban a pár sorban mi jelenik meg a keresőben, amit rólad mutat.
A title tag, a H1 és a meta description, meta author a HTML5-ben is érvényes elemek, melyek hozzásegítenek a magas átkattintási arány eléréséhez. A meta keywords elemet már ne használd, nincs haszna.
Ügyelj arra, hogy használj long-tail kulcsszavakat is a beállításuknál! Az egyszerű kulcsszavakra óriási a verseny. Jobban jársz, ha olyan kulcsszavakat építesz ezekbe az elemekbe, amelyekre bár kevesebb a keresések száma, de kisebb a verseny. A long-tail kulcsszavak további előnye, hogy olyan közönséget céloznak, akik már tájékozottabbak, és emiatt közelebb állnak a vásárláshoz (például “bútor” vs. “bükkfa konyhabútor”).
8. Képek alt attribútuma
Először tisztázzuk mire érdemes használni a HTML-ben a képek title és alt attribútumait. A title-t arra szokás használni, hogy plusz információt adjunk egy képről. Firefoxban és Operában ha a kép fölé viszed a kurzort, akkor megjelenik a title szöveg. Mivel ez nem a kép értelmét adja meg, csak plusz szöveg, ezért SEO szempontból nincs haszna.
Az alt attribútumot arra érdemes használni, hogy megadd a kép lényegét. Azaz legyen egy információ, ami akkor jelenik meg, ha a böngésző valamilyen oknál fogva nem tudja betölteni az adott képet. A Google használja az alt-ot, ebből próbálja értelmezni azt, hogy miről szólnak a képek a honlapodon. Fordíts kiemelt figyelmet a kitöltésére!
Minél tovább maradnak a látogatók a weboldaladon, annál feljebb kerülsz a Googleben, mert úgy értékeli a keresőmotor, hogy hasznos a tartalmad. Ezen legegyszerűbben úgy javíthatsz, ha nem raksz felesleges elemeket, reklámokat a hajtás feletti tartalomba, hanem az olvasónak azonnali hasznot hajtó tartalommal indítasz.
Szabó Ádám
30/3742020
A teljes keresőoptimalizáláshoz minden vállalatnak egyedi stratégiára van szüksége, nincsenek dobozos megoldások. Aki profin csinálja, annak is rengeteg türelemre van szüksége: a fehér kalapos (white hat) SEO-ban az azonnali hasznot hajtó megoldás olyan ritka, mint a fehér holló.
A tartalom marketing népszerűsége miatt majdnem minden szakmabeli blogot ír. Egyre népszerűbbek azok a gyűjtőoldalak, ahol a közösség által a legjobbnak ítélt cikkek kerülnek az oldal tetejére, ezzel megoldva azt, hogy a látogató mindig minőségi tartalmat kapjon.
Az évvége az online vállalkozás esetén gyakran szól arról, hogy a cégvezető gondolatban már a következő évre készül: új terveket szövöget a még több ügyfél megszerzéséhez, amihez hozzátartozik az online hirdetések hatékonyságának átgondolása is. Aki ebben a cipőben jár,...