Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Online Marketing Eszközök 2. rész: az E-mail

  •  Tippek
  • 2015-09-14 19:55:00
  • www.webshopexperts.hu
Cikksorozatunkban a legelterjedtebb online marketing eszközöket mutatjuk be, azok minden előnyével és hátrányával egyetemben. Az első részben a "bannereket" vettük jobban szemügyre, most az internet egyik legalapvetőbb lehetőségével, az e-mailel foglalkozunk.

 

Az e-mail marketing a hagyományos direkt marketing és a telemarketing ötvözete az Interneten keresztül. Költséghatékonysága és interaktív jellege miatt az egyik leghatékonyabb marketing média.

Az elektronikus levelezés az egyik legelterjedtebb internetes alkalmazás. Egy 2002-es NRC által készített kutatás azt mutatja, hogy a magyar netezők 90%-a leginkább e-maileket küld és fogad az Interneten. Alkalmazási lehetőségeit ugyanakkor a spam és ezen kéretlen reklámlevelek szigorú jogi szabályozása rendkívül beszűkítette, így gyakorlatban az e-mail marketing mára leszűkült az előre elkészített levélformátum (direkt reklám, hírlevél, közlemény, stb.) elküldésére a saját vagy az egyik bérelt opt-in címlistára.

A direkt email rendszerek használatával egy olyan korszerű, valós idejű, célzott hirdetési formát kapunk, amellyel a reklámkampányok hatékonysága a legmagasabb értéket érheti el. A vállalatok célcsoportja pontosan meghatározható, így a hirdetéseket csak ténylegesen azok kapják, akik az adott piaci szereplő célcsoportjába, vevőkörébe tartoznak.

 

Az e-mail marketing története

Két alapvető reklámozási elfogadási szint létezik az e-mailezés területén, az opt-out és az opt-in. A lényeges különbség a kettő között, hogy az opt-out megengedi a reklámtartalmú e-mailek küldését a felhasználónak előzetes egyeztetés és engedély nélkül is, míg az opt-in modell esetében csak akkor küldhető reklámtartalmú e-mail, ha a címzett ebbe előzetesen belegyezett. A két irányzat nem választható szét élesen egymástól, de mára az opt-out modell szinte teljesen eltűnt, „köszönhetően” a spameknek, és a hozzájuk kapcsolódó szigorú jogi szabályozásnak.

Opt-out modell: Az emailezés története gyakorlatilag egyidős az online marketinggel. A kezdetekben szinte kizárólagosan az opt-out modell alkalmazására található példa, a 90-es években a modell alapvetően elfogadott és népszerű marketing megoldásnak számított.

Ezen modell, mint említettük, megengedi a reklámtartalmú e-mailek küldését a címzett előzetes engedélye nélkül is. Azonban a címzettnek meg kell adni a jogot arra, hogy elutasíthassa a levelek további küldését, illetve megtiltsa címének továbbadását harmadik fél számára. Ezen reklámozási modell népszerűségét és elfogadottságát azonban erőteljesen aláásta a spam, a kéretlen reklámlevél:

A spam fogalma, jellemzői: A 2001-es Európa Bizottsági jelentés – Unsolicited Commercial Communications and Data Protection – szerint a spam általában ismétlődő, tömeges kéretlen kereskedelmi levélküldés, egy olyan feladó által, aki eltakarja, vagy meghamisítja önazonosságát. Rövidre fogva: a spam tehát egy kéretlen kereskedelmi kommunikáció.

A dokumentum szerint a spam általában ismétlődő, tömeges kéretlen kereskedelmi levélküldés, egy olyan feladó által, aki eltakarja, vagy meghamisítja önazonosságát. Rövidre fogva: a spam tehát egy kéretlen kereskedelmi kommunikáció.

 

A fenti és más írások alapján a következő jellemzők alapján ismerhetőek fel a spamek:

- Elektronikus üzenetek: ugyan az email a leggyakoribb csatornája, de egyéb elektronikus kézbesítési utak vannak, mint például az SMS vagy SM-Caster (messenger spam).

- Ömlesztett: általában nagy számban küldik.

- Kereskedelmi: általában kereskedelmi célja van, azaz egy termék vagy szolgáltatás hirdetése vagy eladása (Érdekesség, hogy a 2005 februárjában a top 10 legnépszerűbb spam téma mindegyike a Rolex óramárkához kötődött). Vannak viszont nem kereskedelmi jellegű üzenetek is, például politikai témájú vagy vírust tartalmazó nagyszámú üzenetek.

- Felhasználja a begyűjtött címeket vagy eladja a tulajdonos hozzájárulása nélkül: küldői gyakran olyan email-címet használnak, amelyet a tulajdonos hozzájárulása nélkül szereztek be. Sok küldő használ például nyilvános forrásokból származó elektronikus listát, mint például weboldalakat vagy hírcsoportokat. Ezeket robotok (úgynevezett crawlerek) segítségével gyűjtik össze a weboldalakról, melyek hasonló elven működnek, mint a keresőrobotok.

Opt-in modell: Az e-mail marketing egyre inkább elterjedt modellje alapján, mely az Európai Unió területén kváziszabványként elfogadásra került, csupán akkor küldhető reklámtartalmú e-mail, ha a címzett ebe előzetesen beleegyezett.

Mit is jelent tehát az opt-in lista? Azt, hogy a listatulajdonos már az e-mailek gyűjtése során – általában online reklámkampányokkal – megkérdezte a fogyasztót, hogy kíván-e regisztrálj felhasználója lenni a rendszernek, kíván-e további e-maileket fogadni.

 

Az email-marketing fajtái:

Az e-mail, mint marketingeszköz számtalan módon alkalmazható.

Levelezőlisták szponzorálása: a médiatulajdonosok általában azért üzemeltetnek e-mail hírlevelet, hogy utána abban reklámhelyet adjanak ki. Ez lehet például a már említett bannerek alkalmazása e-mailekben, illetve szöveges (txt) levelek esetén csak egy linknek a feltüntetése. Az ilyen hírlevelek azért értékesek, mert a website témájával kapcsolatos híreket, újdonságokat közölnek a témába érdekelt egyénekkel, akik várják a hírlevél megjelenését. Tehát nem csak egy opt-in listáról van szó, ahol a felhasználó engedélyezte, sőt maga kérte a hírlevelet, hanem olyan célközönségről, amely kíváncsi az adott témára.

„Házon belüli” e-mail marketing: amikor a cég a saját e-mail címlistájára küld célzott üzeneteket. A saját címlisták tekinthetők a leghatékonyabb opt-in listának, hiszen pontosan a cég célközönségének adatait tartalmazzák, melyeket ráadásul az érintettek önkéntesen adtak meg. Az e-mail marketing lehetőséget teremt ilyenkor arra, hogy a célpiac már elért tagjaival, akik érdeklődést mutatattak a kínálat iránt a vállalat egy szinte személyes kapcsolatot tartson fent, melynek révén minimális költségen újra meg újra eljuttathatjuk hozzájuk a cég üzenetét.

Miért adná oda egy cégnek bárki is a nevét és e-mail címét? A válasz egyszerű: valamilyen nyereség, előny fejében. Ennek legtipikusabb módja egy hírlevél üzemeltetése, melyben a célpiac tagjai számára rendszeres és hasznos információkat nyújt a vállalat. De felajánlhat valamilyen értékes tanulmányt, valamilyen ajándékot, esetleg a feliratkozók között nyereményjátékot szervezhet, stb.

Direkt e-mail marketing bérelt listára: leginkább a nyomtatott DM-re hasonlító eszköz, amellyel direkt a kiválasztott célközönségnek küldhetünk ki valamilyen reklámüzenetet. A címek listáját bérelni vagy venni lehet speciális, e-mail címlista tulajdonosoktól. Az online DM cégek adatbázisuk döntő hányadát nyereményjátékok útján szerzik, tehát valamilyen nyereményjátékra való feliratkozáskor engedélyezik a felhasználók „mellékesen”, hogy reklám tartalmú üzeneteket is kapjanak.

Ingyenes e-mail szolgáltatás reklámfelülettel: ingyenes e-mail szolgáltató manapság annyi van, mint égen a csillag, így ezen lehetőség már kevesebb eredménnyel alkalmazható. A 90-es évek fellendülésében azonban még rendkívül jó eredményeket lehetett produkálni, elsősorban a viral marketing eszközrendszerével kombinálva.

 

Amennyiben saját hírlevelet üzemeltet egy cég, ott az email címlista alapvetően a célcsoportjának elérhetőségi adatait tartalmazza. Azonban igen fejlett szegmentálás érhető el külső e-mail címlista alkalmazása esetén is. Íme a leggyakrabban kért adatok, melyek egyben pozícionálási szempontokat is jelentenek.

- Demográfiai jellemzők alapján: életkor, családméret (egy háztartásban élők száma), családi állapot (egyedülálló, házas), nem, havi nettó átlagkereset, legmagasabb iskolai végzettség, foglalkozás, munkahelyi pozíció (alsó-, közép-, felsővezető), nyelvtudás.

- Fogyasztási, vásárlási szokások alapján: rendelkezik-e bankkártyával, mobiltelefonnal, autóval, lakással, laptoppal, milyenek az internetezési szokások (alkalmi, gyakori internetező); melyik banknál vezeti a folyószámláját; melyik mobilszolgáltatót használja; rendszeresen utazik; dohányzik; milyen italokat kedvel, érdeklődési kör, stb.

- Földrajzi jellemzők alapján: településnév, típusméret alapján, illetve régió szerint

 

Cikkünk harmadik része a Keresőoptimalizációt járja körül hasonló részletességgel…

 

WebShop Experts
www.webshopexperts.hu
Tel: 06-1-234-5011
Fax: 06-52-445-880

Megosztás
Online Marketing Eszközök 3. rész: Keresőoptimalizáció
Sorozatunk harmadik részében a kereső optimalizálással foglalkozik. A keresőkben egy adott keresés eredményeit két csoportra oszthatjuk: organikus linkek és fizetett hirdetések. A fizetett hirdetések közt való szereplés pusztán költségvetéstől függ, és ezzel bővebben a fizetett...
   2015-09-16    Tippek
Online Marketing Eszközök 1. rész: a Banner
Cikksorozatunkban a legelterjedtebb online marketing eszközöket mutatjuk be, azok minden előnyével és hátrányával egyetemben.
   2015-09-11    Tippek
Hűségmarketing: 10 tipp a vevőszolgálat sikeréhez
Vajon van-e szerepe, és ha igen, mekkora része van egy vevőszolgálatnak a vállalkozások sikerességében vagy bukásában? Van realitása annak, hogy a vevőszolgálat válhat adott esetben az üzleti siker vagy bukás fő tényezőjévé?
   2015-07-23    Vállalkozz!