Online Marketing Eszközök: a Vírusmarketing
A „vírusmarketing” kifejezést Steve Jurvetson alkotta meg 1997-ben, amelynek segítségével az Internet egyedi, egy termék vagy szolgáltatás iránti érdeklődés felkeltésének képességét igyekezett szemléltetni (Haig 2002). Ez talán az egyetlen olyan vírussal kapcsolatos kifejezés, amelynek nem negatív értelme van. A neve nagyon jól kifejezi azt, amit takar – a cégünk, termékünk hírét úgy terjeszteni, ahogy a vírus is terjed. Az influenzát könnyű továbbadni környezetünknek, amely továbbfertőzi a saját környezetét. Ha van közeg, amin keresztül terjedhet, akkor a vírus terjedését megállítani majdnem lehetetlen, sőt egyre gyorsabban, exponenciálisan növekszik.
Ezen koncepciót a marketingre alkalmazva: vegyük rá a felhasználókat, hogy ők terjesszék a mi hírünket, hogy beszéljenek rólunk ismerőseiknek, hogy „fertőzzék” a hírünkkel a környezetüket. Hatalmas előnye, hogy óriási tömegeket lehet így elérni gyakorlatilag nulla vagy minimális költséggel. Hátránya, hogy szinte mindig kreativitást igényel részünkről, mindig valamilyen új, meglepő, akár provokatív ötleten kell alapulnia a vírusmarketing-kampányunknak, és inkább csak sablonok állnak rendelkezésünkre segítségképpen.
A vírusmarketing története
Hogyan szerezzünk 30 millió felhasználót 30 hónap alatt? Erre a kérdésre az ingyenes e-mail szolgáltatást kínáló Hotmail alapítói tudják legjobban a választ: 1996. július 4-ei elindítása után egy évvel már 10 millió, két és fél év múlva pedig több, mint 30 millió regisztrált felhasználóval rendelkezett. A fergeteges siker azon döntésnek köszönhető, melynek értelmében minden egyes Hotmail-felhasználó által küldött e-mailnek a következő üzenetet kell hordoznia: „Regisztrálj ingyenes, Internet alapú saját e-mail címet a Hotmailnél!”. Így minden egyes elküldött elektronikus levél egyben ajánlólevél is volt, amit az aktuális felhasználó a jövőbeli felhasználóknak puszta e-mail kommunikáció útján juttatott el, automatikusan. Aki a Hotmail üzenetet megkapta, nemcsak arról értesülhetett, hogy a szolgáltatás működik, hanem arról is, hogy ismerősük tagja a felhasználók táborának.
A vírus marketing népszerűsége a Hotmail sikere óta egyre növekszik. Hatalmas multicégek (Puma, Ford, Renault) és kisebb vállalatok egyaránt sikeresen alkalmazták és valószínűleg alkalmazzák a jövőben is. Vannak, akik egyenesen az internetes marketing jövőjét látják a viral marketingben. Ez valószínűleg túlzás, de mindenesetre a kreatív reklámozás egyik legígéretesebb képviselőjét tisztelhetjük a viral marketingben.
A vírus marketing jellemzői és alkalmazási lehetőségei
Az egyik legalapvetőbb jellemzője minden vírus marketing kampánynak valamilyen ingyenes termék vagy információ jelenléte, mely ugyanakkor értékes a felhasználók számára, akik késztetést éreznek rá, hogy megosszák másokkal is.
Továbbá szükséges, hogy a „vírusunk” könnyen tudjon fertőzni, biztosítani kell számára a könnyű terjedési közeget. Erre a célra az e-mail, a weblap, a fájlmegosztó programok a legalkalmasabbak. Így logikusan a fertőzés tárgya is csak olyasmi lehet, mely ezen gyors és ingyenes csatornákon keresztül továbbítható.
És végül, de nem utolsó sorban, célszerű a vírusmarketing-kampányunkat az alapvető emberi érzelmekre és magatartásra építeni. Van néhány olyan érzelmi tényező, amely mágnesként vonzza az embereket, és amelyekre mindig lehet számítani, így a kíváncsiság, a szeretet, az utálat vagy a szolidaritás.
A vírusmarketing megvalósításának a leggyakoribb fajtái:
- Küldd tovább ismerősödnek” linkek
- E-képeslapok felajánlása
- Online játékok, kvízek, versenyek
- Videó klippek
- Audió klippek
- E-mailben való terjesztés elősegítése (pl. az Eurorest ingyenes utazás csekkek üzleti modellje – a regisztráció egyedüli feltétele az, hogy egy sablon e-mailjüket el kell küldeni 5 ismerősünknek)
- Micrositeok (valamilyen direkt e célból létrehozott weboldal – pl. Blair Witch Project)
Ha kérdésed van, keress minket!
WebShop Experts
www.webshopexperts.hu
Tel: 06-1-234-5011
Fax: 06-52-445-880
A legsikeresebb webáruházak közös jellemzője, hogy rendszeresen küldenek hírlevelet az ügyfeleiknek. Hogy miért? Mert felismerték, hogy hosszútávon az email marketing költséghatékony, ráadásul az egyik leghatékonyabb marketing eszköznek számít.
Vállalkozók vagyunk. Célunk elsőnek lenni. Meg akarjuk előzni a konkurenseket. Minden évben túl akarjuk szárnyalni az előző évi forgalmat. Mi szeretnénk lenni a legismertebbek a piacunkon és a vevők fejében. Ez természetes! Kíváncsi vagy, hogy ez hogy lehetséges a Google rendszerében?
Sok olyan megkeresés érkezik mostanában, ami arról szól, hogy egy-egy cégtulajdonos, webáruház tulajdonos több látogatót, és jobb Google helyezéseket szeretne. Pedig ők valójában nem is több látogatót szeretnének, hanem több megrendelést.