Termék/szolgáltatásfejlesztés titka 1 rész
Vállalkozásunk fejlődésének, növekedésének az egyik kulcsa, hogy fejlesztenünk kell!
Egy induló vállalkozás esetében azonban jellemzően nem ez a lényegi kérdés, hanem az új termék megtervezése és bevezetése. Ebben a fejezetben ezért, az eddigieknél jóval részletesebben fogunk foglalkozni a termékpolitika e sajátos részével: az új termékkel és az innovációval.
Az újítási kategóriái a következők lehetnek:
a.) Az egész világon új termék. Még sehol máshol nincs, a termék teljesen új piacot hoz létre. Ilyen újítás már egyre kevesebb van a piacon, az innováció ugyanis korlátokba ütközik:
• Egyre kevesebb az új ötlet
• Az új ötlet kifejlesztése ma már nagyon drága és hosszadalmas
• Ma már az újításokat nem veszi meg az egész világ, széttöredezett a piac
• Kormányzati és társadalmi korlátozások
• A termékéletciklus rövidülése
b.) Új termékvonalak. Olyan új termékek, amelyekkel a vállalat elsőnek lép egy már kialakult piacra. Ez a termékvonal a vállalat számára új, korábbi termékszerkezetében nem szerepelt. Ebben az esetben a vállalat szélesíti termék kínálatát. Ezt a tevékenységet a termék-mix szélesítése mellett, diverzifikációnak is szokás nevezni. Ilyen lépés volt, amikor a Daewoo a szórakoztató elektronika után a személygépkocsik termékvonalát, vagy az LG a háztartási elektronika után a mobiltelefonok termékvonalát vezette be termékszerkezetébe.
c.) Meglévő termékvonal kiegészítése. A vállalat a meglévő termékvonalat, termékcsaládot egészíti ki új termékkel. A vállalat tehát már gyártott korábban az új termékhez hasonló termékeket, azaz már egy létező termékcsaládba illeszt új elemet, ami növeli ennek a termékvonalnak a hosszát. Ezt a folyamatot szokás termékvonal nyújtásnak is nevezni. Erre jó példa, amikor egy személygépkocsi gyártó egy újabb gépkocsi modellt dob piacra.
d.) Már meglévő termék helyettesítése, a régi tökéletesítése. A vállalat tehát termékszerkezeténnem változtat, hanem a szerkezetben lévő elemeket, konkrét termékeket tökéletesíti. Erre példa a könyvek újbóli átdolgozása és kiadása, illetve a szoftverek újabb verzióinak fejlesztése.
e.) Meglévő termékkel a vállalat új piacra lép. Ebben az esetben a vállalat lényegében nem változtat termékein, továbbra is ugyanazt gyártja csak más piacon jelenik meg vele. Ennek legegyszerűbb esete, amikor egy vállalat nemzetközi piacra lép, és a hazai környezetben sikeres termékét megpróbálja külföldön is értékesíteni.
f.) Költségcsökkentést eredményező újítások. Ebben az esetben az újítás, módosítás fő motivátora pusztán a költségcsökkentés. Egy hatékonyabb technológia, módosított design, esetlegesen egy beszállító felvásárlása, vagy újabb gépsor beszerelése eredményezheti azt, hogy a termék valamelyest változik, és előállítási költsége csökken.
De nézzük a termék/szolgáltatásfejlesztés folyamatát:
Holnap folytatjuk az ötletgyűjtéssel!
Sikeres fejlesztést kívánunk!
Gál Andrea
Felejtsd el az üzleti tervedet és gondolj vállalkozásodra 9 építőkockaként, amelyek együttesen egy történetet mesélnek el.
Amit érdemes a legelején tisztázni: egy vállalkozás akkor lehet igazán sikeres, ha rendszeresen ügyfelei ‘szemüvegén’ keresztül tekint önmagára. A második fontos lecke: a fenntarthatóan sikeres vállalkozások kivétel nélkül leírják üzleti stratégiájukat egy üzleti terv formájában....
Tegnapi sorozatunkat folytatjuk, ami a termék és szolgáltatásfejlesztés titkába avat be, hogy hosszútávon működő vállalkozásodat meg tudd alapozni!