Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Üzleti terv készítés az üzleti sikerhez! 1. rész

  •  Vállalkozz!
  • 2015-09-30 18:15:00
  • Rácz-Akácosi Attila
Reméljük, hogy az alábbiak hasznos segítséget jelentenek az üzleti terv elkészítéséhez – legyen szó kezdő vállalkozásról, vagy fejlődésben lévő meglévő vállalkozásról.

 

Elsősorban most induló vállalkozásoknak szól ez az összeállítás, melynek segítségével a vállalkozás elindításához szükséges üzleti terv könnyebben elkészíthető.

 

A cél az, hogy azok a vállalkozások is el tudjanak indulni, melyek még csak ötletszinten vannak meg, hiszen a mai határtalan lehetőségek arra adják meg az esélyt, hogy akár a te elképzelésed is óriási sikerrel valósuljon meg a megfelelő tervezést és megvalósítást követően. És persze nem csak a kezdet kezdetén van szükség üzleti tervre, hiszen egy-egy pályázati részvétel, tőkebevonás, vagy szervezeti átalakulás is megkívánja ennek meglétét, ráadásul a mindenkori üzleti terv segít pontosan tisztában lenni azzal, hogy éppen hol állsz a vállalkozással, mik a közel- és távoli jövőben elérendő céljaid, és hogyan tudod azokat teljesíteni.

 

Az alábbi részeket mutatjuk be olyan részletesen, hogy megalapozd és alaposan átgondolt üzleti ötlettel indítsd el a vállalkozásodat:

  • A vállalkozás alapadatai
  • Döntéshozói összefoglaló
  • Vállalkozás részletes bemutatása
  • Szervezeti felépítés és a vezetőség bemutatása
  • Működési (termelési / kereskedelmi / szolgáltatási) terv
  • Ágazati elemzés
  • Marketing terv
  • Kockázatelemzés
  • Pénzügyi terv
  • Mellékletek

 

Az üzleti tervkészítésről általában – mi vár ránk, hogyan kezdjünk neki?

Ahhoz, hogy az üzleti tervnek neki lehessen állni, szükség lesz legalább egy középtávú cél megfogalmazására: mit is szeretnél elérni az elkövetkezendő időszakban? Ha már működő vállalkozásod van, akkor már vannak információid azzal kapcsolatban, hogy eddig mit értél el, ezeknek az információknak nagy jelentősége van, de erről még később beszélünk.

 

Akármilyen vállalkozásról is van szó, azzal mindenképpen tisztában kell lenned, hogy a reálisan látott célodhoz egy olyan stratégiát alkoss, amely számba veszi a kockázatokat, a gyengeségeket és az erősségeket! Erre szolgál a SWOT analízis.

 

Meg kell ismerned a piaci környezetet, a tevékenységed alapján meghatározott ágazatot, és meg kell határoznod azt a célcsoportot is, akik számára értékesíteni akarod a termékeidet, vagy akik igénybe vehetik szolgáltatásodat, és természetesen azzal is tisztába kell lenned, hogy ezért mennyit hajlandóak fizetni! Utóbbi meghatározások miatt szükséged van egy marketing tervre is!

 

A már létező vállalkozások esetében is szükség lehet egy szervezeti átalakulásra, induló vállalkozás esetében pedig egy alapelgondolásra, ami tartalmazza azokat a személyeket, akire építeni lehet a vállalkozás életében. Ezt foglalja össze a szervezeti terv.

 

Természetesen az anyagiakról sem szabad elfeledkezni, hiszen a vállalkozás működéséhez nem csak ötlet és ember kell, hanem pénz is. Fel kell mérni az anyagi lehetőséget, hiszen a célok eléréséig is fizetni kell a szállítóknak, a dolgozóknak, és törlesztened kell a hiteleket is. A pályázati lehetőségeket sem szabad figyelmen kívül hagyni, de azt tudni kell róluk, hogy ezek utófinanszírozás jellegű forrásoknak számítanak! Nem arról van szó, hogy ne vegyél részt pályázatokon, de azt is számításba kell venned, hogy ha nem tudod önerőből finanszírozni terved megvalósítását, akkor banki hitelt kell felvenned, ami szintén pénzbe kerül.

 

Tehát tudnod kell, hogy az indulástól számított eltelt időszakra mennyi pénzre van szükséged: mennyi tőkével rendelkezel, és ehhez mérten mekkora hitelt kell igényelned! Vagyis tisztában kell lenned azzal, hogy a számított árbevételeddel az emelkedés szintjéig tudod-e tartani vállalkozásod pénzügyi elképzeléseit. Ezért van szükséged pénzügyi tervre is!

 

 

Üzleti terv sokféle okból válik szükségessé, ehhez mérten minden ok megköveteli azt, hogy a megfelelő részek legyenek hangsúlyosabbak. Egy jó üzleti terv megmutatja, hogy te hogyan képzeled el a vállalkozásodat, életképes lesz-e, mikortól termel majd profitot.

 

Az üzleti terv alapján dönt a befektető, a bank, de még a pályáztató szerv is, hogy mennyit ér meg neki a vállalkozásod. Az üzleti terved rajtad kívül álló személyek olvassák, olyanok, akiket te akarsz meggyőzni arról, hogy támogatható az ötleted, a már működő vállalkozásod, ezért fontos, hogy a terved mindenki számára érthető legyen, és megfogalmazásaid azt sugallják, hogy igenis alkalmas vagy arra, hogy a tervet megvalósítsd!

 

Ezek alapján az üzleti tervnek: érthetőnek, reálisnak, tarthatónak kell lennie!

Összességében az üzleti terv foglalja össze az elkövetkezendő 2-5 évre előirányzott terveket, melyek reális elképzelésekre épülve alapozzák meg az üzletmenetet és a stratégiát úgy, hogy azt bármely érdeklődő partner könnyen megérti. Hangsúlyos szerepet kap a realitás és a meggyőzés, hiszen az üzleti terv alapján láthatóvá válik, hogy képes vagy teljesíteni is a kitűzött célokat.

 

Az üzleti terv céljai szerint készülhet:

  • cégalapítás előtt, első üzleti stratégia kidolgozásához;
  • egy új ötlet kivitelezhetőségének vizsgálatára;
  • tulajdonostársak számára, jövőképalkotáshoz;
  • pályázat kiírók, potenciális befektetők, hitelezők meggyőzésére, ha külső pénzforrásra van szükséged;
  • a meglévő cég eladásakor;
  • vagy a külső partnerek számára.

 

Az üzleti terv készítése előtt az alábbi kérdésekre kell választ találni – mindezt alaposan és őszintén:

  • Mi a célom, mit és hogyan akarok elérni? Mit akarok termelni, értékesíteni vagy szolgáltatni?
  • Kinek a részére készülnek a termékeim, kik a szolgáltatásom célcsoportjai? Mely földrajzi területen kívánok működni?
  • Miért fogják az emberek megvenni a termékeimet vagy szolgáltatásaimat? Miért ezt válasszák és miért nem a konkurencia hasonló termékét?
  • Ki a konkurencia? A termékeimet vagy szolgáltatásaimat a leghatékonyabban és a legjobb áron állítom elő?
  • Melyek a távlati üzleti céljaim? Milyen pénzeszközökkel tudom elérni? Mekkora profit és mekkora növekedési lehetőség előtt állok?

 

Az sem kizárt, hogy a kérdésekre adott válaszok további kérdéseket vetnek fel, amikre ugyanolyan alapossággal kell válaszolni, hiszen minden válasz az üzleti terv pontosabb megfogalmazását eredményezi.

 

Ha már működő vállalkozásod van, akkor érdemes a már meglévő üzlettársak, barátok, lehetséges beszállítók, hitelezők leendő ügyfelek megkérdezésével is ellenőrizni válaszaidat. Pozitív válaszok esetén már bízhatsz abban, hogy elképzelésed, fejlődési terveid életképesek a valós körülmények között is. Ha a válaszok csak kis mértékben is, de eltérnek saját válaszaidtól, akkor mindenképpen át kell gondolnod a saját elképzeléseidet!

 

Tervek nélkül nem lehet se elindítani, se vezetni egy vállalkozást, hiszen tervezés nélkül biztos kudarcra ítéled saját ötleted megvalósítását! Amíg a vállalkozásnak két szereplője van, addig könnyen vezethető, irányítható, de ha már ennél többen szerepelnek a vállalkozásban, ott már koordinációra is szükség van, hogy a munkavégzés hatékony maradjon.

 

Minél többen dolgoznak a vállalkozásban, annál több munkaszervezés és szabályok alkalmazása válik szükségessé – tervek hiányában viszont ez sem működhet.

 

Az üzleti tervezés végcélja meghatározza a vállalkozás méretét és az üzleti terv terjedelmét is. Minél nagyobb tőke szükséges az elinduláshoz, annál több magyarázat és meggyőzés szükséges. Viszont, ha csak belső célra készül az üzleti terv, akkor egy pároldalas, rövidített változat is elég. Egy induló vállalkozás esetében a terv nem hosszabb maximum 20 oldalnál, viszont a nagyobb méreteket öltő ötlet sem sokkal több ennél.

 

Vannak olyan formai követelmények, amelyek minden vállalkozások esetében fennállnak, érdemes betartani ezeket:

  • Tömör, áttekinthető forma és tartalom;
  • Logikusan felépített, lényegre törő megfogalmazás, figyelemfelkeltő vezetői összefoglaló;
  • A műszaki, marketing, pénzügyi és emberi erőforrások alapos bemutatása,
  • A kiindulási körülmények illetve a vállalkozás állapotának hiteles bemutatása, a kockázatok feltárása.

 

Rácz-Akácosi Attila

Web: motivator.ma

Telefon: 06-20-277-3889

Megosztás
Üzleti terv készítés az üzleti sikerhez! 5. rész
Elsősorban most induló vállalkozásoknak szól ez az összeállítás, melynek segítségével a vállalkozás elindításához szükséges üzleti terv könnyebben elkészíthető.A cél az, hogy azok a vállalkozások is el tudjanak indulni, melyek még csak ötletszinten vannak meg,
   2015-10-08    Tippek
Üzleti terv készítés az üzleti sikerhez! 4. rész
Sorozatunk negyedik részében a hangsúlyt a "Szervezeti felépítés és a vezetőség bemutatása", illetve a "Működési (termelési / kereskedelmi / szolgáltatási) terv" című fejezetekre fogjuk helyezni. Reméljük, hogy az alábbiak hasznos segítséget jelentenek az üzleti terv elkészítéséhez...
   2015-10-06    Vállalkozz!
Üzleti terv készítés az üzleti sikerhez! 3. rész
Legyen szó induló -,fejlődő -, vagy már meglévő vállalkozásról, a tervezésen nagyon sok múlhat. A tegnapi nap folytatásaként ma az üzleti terv alábbi fejezetének fontosságáról nyújtunk számodra tájékoztatást:Döntéshozói Összefoglaló és a Vállalkozás Részletes Bemutatása.
   2015-10-02    Tippek
Üzleti terv készítés az üzleti sikerhez! 2. rész
A tegnapi kis bevezető után vegyük sorra, hogy hogyan kell felépíteni és elkészíteni a vállalkozásod üzleti tervét!
   2015-10-01    Üzleti modellek
A sikeres kisvállalkozások így cselekszenek
Hogyan lehetünk sikeres kisvállalkozók? Hogyan őrizhetjük meg a fejlődés dinamikáját és hogyan kerülhetjük el a lefelé szálló ágakat? Mit tartogat a hosszú távú jövő és hogyan biztosíthatjuk a megélhetést akár a gyermekeinknek is? Hogyan motiválhatjuk a cég alkalmazottait...
   2015-08-24    Aktuális