Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Business coaching: a mentális "Edzés" az Üzleti Sikered növeléséért. 4.rész

  •  Vállalkozz!
  • 2015-07-09 15:15:00
  • Rácz-Akácosi Attila
Tegnapi napon a life és a business coaching közötti eltérést mutattuk be. Ma a business coaching menetével ismerkedhetünk meg.

A business coaching menete

Mivel a coaching lényege, hogy minden a kliens igényeire szabottan tud változni, nem lehet azt leírni, hogyan is néz ki egy ilyen tanfolyam menete. Viszont vannak bizonyos lépések, melyek megadják a stratégia szerkezetét.

A konzultációk nagyjából 1-1,5 órásak, melyeket heti vagy kéthetenkénti rendszerességgel szokás ütemezni a jó eredmény érdekében.

Lássuk tehát, hogyan is néz ki egy coaching sorozat!

  • Az első személyes találkozó alkalmával egy helyzetelemző, problémafeltáró beszélgetés történik. Kielemzésre kerül a kliens jelenlegi helyzete, erőssége /a nem vagy csak kevésbé ismert is/, valamint a fejődési irány és cél kijelölése.
  • Ha ezek megvannak, akkor már „csak” az ehhez szükséges vezérfonal meghatározása szükséges. Az akciótervet közösen határozzák meg a coach-al.
  • Az első ülés alkalmával a célok és az akcióterv megtervezése után megbeszélik az első fontos gyakorlati feladatot, melyet a kliens a következő megbeszélt konzultációra végrehajt.
  • A következő konzultáció alkalmával a végrehajtott feladat elemzése, átbeszélése következik /mikor milyen nehézségek adódtak, hogyan próbálta ezeket megoldani/. Az eredményes megoldásokat tovább erősítik.
  • Amennyiben volt sikertelen eset, azokat elemzéssel, újfajta megoldási stratégiával dolgozza ki a business coach az ügyféllel együtt.

Fontos: a coach nem a helyes megoldásokat és tanácsokat fogja átbeszélni az ügyféllel, mert a jó megoldás megtalálása az ügyfél feladata, a coach a rá bízott és ismert eszközökkel felvértezve támogatja az ügyfelet az általa elképzelt jó megoldás felé.

Ha ez sikeresen megvalósult, a kliens újabb feladatot kap, azaz az „edzővel” újabb megbízást dolgoznak ki, melyet a következő ülésig kell megvalósítania.

Nézzük, mi történik a következő találkozások alkalmával!

Ideális esetben az előzőleg leírt módon napvilágra kerülnek a kapott feladat helyes és helytelen részei, mi volt a buktató, vagy ha nem volt, mi az, amit jól csinált az ügyfél.

Ha minden rendben ment, akkor a harmadik, negyedik konzultáció végére meg lehet találni a közös megoldást a cél megvalósításához, amit ki is kell próbálni gyakorlatban. Ha az elérendő cél komplex, újra meg kell beszélni egy új stratégiát a részfeladathoz, majd azt a következő konzultáció alkalmával kielemezésre kerül.

Ez normál esetben is legfeljebb 10 konzultációt takar, de a 4-5 beszélgetés a legjellemzőbb. Végül, ha minden feladat sikeres, minden elvárt cél és a hozzá veszető út kidolgozott, elfogadott és működött elméletben, az ügyfél feladata ezt a sikeres stratégiát átültetni a gyakorlatba.

A gyakorlati alkalmazás után a következő lezáró ülés az ügyfél beosztásához igazodik, ahol a kapott eredmények kielemzése megtörténik.

A coaching nem pszichológia!

A pszichológia a páciens múltját elemzi, teljes személyiségét figyelembe veszi. Megvizsgálja, hogy életének milyen fő állomásai voltak, milyen pozitív és negatív élményeket gyűjtött, ezeket hogyan dolgozta fel.

A múlt felidézésében keresi a választ, melyek között megleli az összefüggést múlt és jelent között. A kezelés alatt a viszony nem egyenrangú, mivel a kliens rá van utalva a terapeutára. A terápia lényege, hogy gyógyítsa a lelki sérüléseket, betegségeket, a traumák feldolgozásában és újraértelmezésében. Célja a páciens életminőségének javítása.

Ahogy már esett róla szó. a coaching nem a múlton rágódik, hanem a jövőre koncentrál. Nem az ügyfél személyiségét akarja felrajzolni, hanem támogatni kívánja a kliens szakmai és magánéleti előrejutását.

A coach és a coaching közösen dolgoznak ki egy tervet, stratégiát és tűznek ki célt, amit a coaching-nak kell elérnie saját rejtett erőforrásaiból a coach csak segíti és motiválja ezek elérésében.

Az „edző” figyelmét a kliens tanulására és fejlődésére irányítja, melyeket önként vállalt célok, feladatok, határidők betartásának folyamatos követésével végez.

Mi a kérdés?

“A terápiában a miért-re keresik a megfelelő választ, a coaching-nál a hogyan-ra.”

A coach kérdéseket tesz fel, a kliens pedig megtalálja magában a választ. A coaching egy teszt, egy kísérletezés, ahol a hibás lépések, fennakadások, problémák, rosszul kezelt esetek lehetőséget nyújtanak az önismeretre, saját rejtett erőforrások megtalálására. Ez vezet a fejlődéshez.

A coaching nem vezetői tréning!

A vezetői tréning egy képzési forma, a munkahelyi feladatok lebonyolításához nélkülözhetetlen készségek fejlesztésére irányuló oktatás. A vezetői tréningen csak kétfajta probléma megoldásán fáradoznak:

  1. az egyik a coaching által hozott esetek tanulmányozása,
  2. a másik a tipikusan megjelenő vezetői pozícióval járó nem egyedi/egyéni problémák.

Egy ilyen tréningen 10-12 ügyfél vesz részt egyszerre, ebből következően lehetetlen mindenkinek az egyéni problémáját kezelni. Ezeken a tréningeken fixen meghatározzák mennyi idő áll egy-egy téma kitárgyalására.

Természetesen nem lehet mindig pont elegendő az erre szánt idő mindenkinek. Általában nem a megszokott környezetben végzik a tréninget. Ennek előnye, hogy a kliens a coaching feladatokra koncentrálhat. A tréningen szituációkat dolgoznak fel.

A coaching során nem tipikus problémákra keresik a választ, hanem magában az egyénben keresik meg azt a hibát, ami akadályozza a jobb munkavégzésben. Megkeresik, mi az amiben változnia, fejlődnie kell, milyen stratégiákat kell alkalmazni a komplikáció elhárításában.

A legközelebbi alkalomkor már tudják is elemezni az előző órai élményeket. A tréningnél rugalmasabb a coaching, mert a coach házhoz jön és igazodik a vezető munkarendjéhez. Habár módszereikben, szabályaikban különböznek egymástól, mégis jól lehet egyszerre alkalmazni kettőjüket.

A coaching nem mentorálás!

A mentorálasra azt lehet mondani, hogy két másfajta szakmai- és magánéleti tapasztalattal lévő ember találkozik egymással. A mentor és a mentorált egy cégnél, de más beosztásban, más pozícióban dolgozik, így van egy adott alá-főlé rendeltségi viszony a két ember között.

A mentor, mivel nagyobb tapasztalattal rendelkezik, helyi tanácsokkal tudja segíteni pártfogoltját, hogyan jusson tovább és magasabbra az adott szervezeten belül. A coach külső ember, nincs hatalmi viszony közöttük, nem kell a munkához helyismerettel rendelkeznie.

A különbségek ellenére lehet találni hasonlóságokat is, mint a bensőséges viszony, a kölcsönös bizalom. Ami teljesen különbözik a két módszer között az az, hogy a coach nem saját tudást és tapasztalatot ad át, hanem arra buzdítja a kliens, hogy újakat szerezzen.

A coaching nem vezetési tanácsadás!

A vezetési tanácsadás független szakértőkből áll. Segíti a helyi vezetőket problémájuk megoldásában, elemzik és azonosítják őket. Irányelveikkel és általuk kidolgozott módszerekkel dolgoznak. Kidolgoznak egy tevékenységtervet és a szerint járnak el. A problémára és a megoldására koncentrálnak, a segítség a tanácsadó szakértelmén múlik. Rá kell világítania a problémára, hiányosságokra.

A coach nem a problémák megoldását mutatja meg, hanem odafigyeléssel és megfelelő kérdésekkel irányítja a jó döntésre a klienst, akinek magának kell megoldania a problémát saját erejével és tudásával.

 

 

Holnapi napon a proaktív coaching és a  business executive coaching titkába avatunk be.

Coaching-ra fel, sok sikert!

 

Facebook

 

Rácz-Akácosi Attila

Web: motivator.ma

Telefon: 06-20-277-3889

Megosztás
Business coaching: a mentális "Edzés" az Üzleti Sikered növeléséért. 5.rész
Tegnapi napon a business coaching menetével ismerkedhettél meg, mai napon a proaktív – és a business executive coaching részleteit mutatjuk be.
   2015-07-10    Vállalkozz!
Business coaching: a mentális "Edzés" az Üzleti Sikered növeléséért. 3.rész
Tegnapi nap folyamán a business coachinggal ismerkedhettünk meg. sorozatunk következő részében pedig a coaching közötti eltérésekkel ismerkedhetünk meg.
   2015-07-08    Vállalkozz!
Business coaching: a mentális "Edzés" az Üzleti Sikered növeléséért. 2. rész
Sorozatunk első részében megismerkedhettünk a coaching fogalmával, most ezt a tudást mélyítjük tovább a második résszel, amiben többek közt a különböző típusait mutatjuk be.
   2015-07-07    Vállalkozz!
Business coaching: a mentális "Edzés" az Üzleti Sikered növeléséért. 1. rész
Sokak számára talán nem világos, mit jelent a Business Coaching, azonban, akik egy kicsikét jártasabbak a sportban, talán ismerősen hangzik a coaching, mint fogalom. Az eredeti jelentése szerint a “coach” az “edző”, a “coaching” pedig az edző által végzett támogató tevékenység.
   2015-07-06    Vállalkozz!