Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Mennyi idő kell egy webáruház felfuttatásához?

  •  Webes varázslatok
  • 2015-08-12 16:40:00
  • www.webshopexperts.hu
Mennyi idő kell egy webáruház felfuttatásához? Egy új webáruház indításánál vélhetően mindenki abban bízik, hogy az áruház "befut", és egy igazi "pénztermelő gépezet" lesz belőle - vagyis több pénzt fog hozni, mint amibe az üzemeltetése kerül.

Viszont nagyon nem mindegy, hogy ez mennyi ideig tart - és tapasztalataink szerint sokan itt irreális elvárásokkal indulnak neki egy új webáruháznak. Cikkünkben azt próbáljuk tisztázni, hogy mi számít egy reális célkitűzésnek új webáruházunk indításakor.

 

1. Hol van a nullszaldó, avagy a kiadási oldal

Kezdjük először azzal, hogy mikortól mondhatjuk egyáltalán azt, hogy "nullszaldós" a webáruházunk - vagyis legalább a költségeket kitermeli. Mennyi bevétel kell ehhez - első lépésként ezt érdemes kiszámolnunk!

Tegyük fel, hogy havi átlagosan 300.000 Ft-os kiadási szinttel számolunk, és a termékeinken átlagosan 30% árrés van - ebben az esetben 300.000 / 0,3 = 1.000.000 Ft-nyi bevétel kell átlagosan, havi szinten ahhoz, hogy a webáruházunk legalább veszteséget ne termeljen.

A nullszaldóhoz szükséges bevétel tehát nagymértékben függ attól, hogy milyen költségstruktúrával működünk - lássunk erre pár példát:

1.      "Low budget" webáruház: Van egy offline kereskedő (aki amúgy is raktároz, alkalmazottat tart fent, stb.), ő nyit egy webáruházat, de ebbe nem tesz sok energiát. Egy meglévő kollégának kiadja plusz feladatként, hogy lássa el a webáruházzal kapcsolatos tennivalókat is, a marketinget pedig megoldja havi pár tízezer forintból, plusz a saját idejének egy részével.

A jó hír, hogy ebben az esetben már akár havi 1-2 százezer forintnyi bevételből kijöhet annyi, hogy pozitív legyen a mérleg. A rossz hír viszont, hogy ennél többre nagyon ne is számítsunk - sajnos az eredményekhez az internetes kereskedelemben is (mint mindenhol) be kell fektetni valamit, legyen az akár idő, akár pénz. Ugyanakkor arra jó lehet, hogy a meglévő, offline üzletünket támogassa, és kereskedőként "jelen legyünk" az interneten - még ha a bevételek nagy része nem is innen fog érkezni.

2.      "High budget" webáruház: Optimális esetben legalább egy dedikált ember dolgozik a webáruházon, és van legalább havi párszázezer forintos marketing büdzsé, amit vevőszerzésre lehet fordítani. Ebben az esetben viszont már bátran lehet havi minimum félmillió forintos költségekkel számolni, mely esetben legalább 1,6M Ft-os bevétel kell ahhoz, hogy ne legyen mínuszos az áruházunk.

3.      Dropshippinges webáruház: A dropshipping lényege, hogy a kiskereskedő nem foglalkozik a logisztikával (termék beszerzése, raktározása, kiküldése, stb.), helyette a webáruházába beérkező rendeléseket automatikusan továbbítja a nagykereskedőjének, aki minden szempontból kiszolgálja a vevőt (köztük a pénzbeszedést is ő intézi), és utána a forgalom X százalékát (ez az X általában 10 és 30 között van, termékkör függően) odaadja a kiskereskedőnek.

Tekintve, hogy ebben az esetben a kiskereskedőnek minimális fix költsége van (általában havi 10-20 ezer forint körül megvan maga az áruház), ezért már akár havi párszázezer forintos bevétel szint mellett elérhető a nullszaldó. Ezért ez egy népszerű lehetőség azok körében, akik "óvatosan" próbálnak közelíteni az internetes kereskedelemhez (gyakran akár a meglévő munkájuk mellett). Hátránya viszont, hogy igen kevés nagykereskedő biztosít ilyen lehetőséget.

 

Most, hogy tudjuk körülbelül mennyi bevétel kell a nullszaldóhoz, lássuk hogyan tudjuk azt elérni! 

 

2. Mitől függ a bevételi oldal?

A bevételi oldalt két tényező határozza meg: a havi rendelések száma, szorozva az átlagos tranzakciós értékkel. Ha a webáruházunkban átlagosan havi 100 (napi kb. 3) rendelés van, ahol átlagosan 10.000 Ft körüli értékben vásárolnak, akkor havi 1.000.000 Forintos bevételre számíthatunk.

Az átlagos vásárlási (tranzakciós) érték nagymértékben függ a termékkörünktől - ha notebookokat árulunk akkor valószínűleg jóval magasabb lesz, mint ha mondjuk cipőket értékesítünk. Ugyanakkor a webáruházunk megfelelő kialakítása is sokat tehet a magasabb vásárlási értékért, és kiaknázhatja a különböző upsale módszerekben rejlő lehetőségeket.

Viszont a legfontosabb tényező az, hogy bizony megrendelésekre, vevőkre van szükségünk, amik akkor lesznek, ha látogatók is vannak az oldalunkon - látogatókat pedig marketinggel lehet szerezni.

Rendkívül sok webáruház követi el azt a hibát, hogy csak "reménykedik" a bevételben, de igazából sem időt, sem pénzt, sem energiát nem áldoz a marketingre - és aztán csodálkozik, hogy nem jönnek az eredmények.

Akármilyen marketing megoldást válasszunk is, az bizony pénzbe (Google Adwords, Facebook hirdetések, eDM kampány, stb.), vagy energiába kerül (keresőoptimalizáció, hírlevelek, blog indítása, Facebookon követőtábor építése, stb.). A legtöbben a keresőoptimalizáció mindenható erejében reménykednek, de nem számolnak azzal, hogy bizony az sincs ingyen (lásd következő részt).

A marketingre inkább úgy érdemes tekinteni, mint befektetésre, és nem mint költségre - ha nem csináljuk, nem lesznek bevételek. Az pedig rendkívül jól mérhető, hogy egy adott marketing eszközre költött idő és pénz mennyire térül meg.

Ha találtunk olyan marketing eszközöket, melyek pozitív megtérülésűek (értsd: több pénzt hoznak a konyhára, mint amibe kerülnek), akkor érdemes a rájuk való költést amennyire csak lehet maximalizálni, hiszen annál több nyereséget termelnek, és annál hamarabb éri el a webáruházunk is a nyereségességet. 

 

3. Mennyi idő alatt "érik be" a keresőoptimalizáció?

Sajnos rendkívül sokan vannak a keresőoptimalizációban (SEO-ban), mint egyetlen használható marketing eszközben hívők. A SEO valóban egy hatékony eszköz tud lenni, ha:

  1. Értünk hozzá (vagy olyas valakit bízunk meg, aki ért hozzá, ez viszont pénzbe kerül).
  2. Következetesen csináljuk (sokan azt hiszik, hogy az elején be kell "SEO-zni" az oldalt, és utána jó lesz, közben pedig folyamatosan kell - mi a jelenleg is olvasott webshopexperts.hu keresőoptimalizációjával a cég indulása óta folyamatosan, hónapról hónapra foglalkozunk).
  3. Hajlandóak vagyunk kivárni, amíg elkezd eredményeket hozni - ez pedig időbe telik.

Egy átlagos kulcsszóra 3-6 hónap is kellhet, hogy a top3-ba kerüljünk vele (ahol már érdemi látogató mennyiséget is hozhat), egy erősebb kulcsszóra pedig még ennél is jóval több idő kellhet. És ezen idő alatt bizony foglalkozni kell vele, linkeket kell folyamatosan építeni, nézni az eredményeket, és finomítani a beállításokon - ez pedig idő és pénz.

Arról pedig még nem is beszéltünk, hogy egyszerre nem lehet túl sok (pl. több tucat) kulcsszóra optimalizálni az oldalt, hanem első körben ki kell választani azt a kis számú (mindenképpen 10 alatti) kulcsszót, amire első körben optimalizálunk, és ha ezekre már jó helyen vagyunk (pl. egy fél év múlva), akkor lehet újabb szavakkal bővíteni a kulcsszavak listáját. 

 

 

4. A visszatérő vevők ereje

Nem beszélünk még a visszatérő vevőkről: általános marketinges közhely, hogy sokkal egyszerűbb és olcsóbb egy meglévő vevőt újbóli vásárlásra bírni, mint egy új vevőt megszerezni.

A nagy, befutott webáruházak vevőinek már legalább 3/4 része visszatérő vásárló - akiknek az újbóli vásárlásra bírása minimális (vagy akár nulla) költséggel jár az adott webáruháznak - és ez jelenti az igazi profitot.

Ezt viszont el kell érni, következetes és kitartó munkával - a vevői bázis építése évek kitartó és következetes munkája. Bátran mondhatjuk, hogy a "komoly pénzekre" nem számíthatunk a kezdeti időszakban (kb. az első 1-2 évben) - az internetes kereskedelem sem a gyorsan jött, könnyű pénz megszerzésének a terepe. 

 

5. Folyamatos optimalizáció

Kevés dolog működik elsőre, így a marketingünk sem valószínű, hogy elsőre hibátlan lesz. Kipróbálhatunk minden marketing eszközt, megállapíthatjuk, hogy egyik sem működik, aztán sutba dobhatjuk az egészet. Vagy lehetünk reálisak, tisztában lehetünk azzal, hogy "jó munkához idő kell", és elkezdhetjük apránként felépíteni az értékesítésünket.

Mind a marketing eszközeink, mind a webáruházunk hatékonyságán lehet csiszolni. Mérnünk kell az eredményeket, és folyamatosan törekednünk kell azok eredményének a javítására. Ezek ritkán okoznak nagy, látványos eredményeket, de összességében ezek jelenthetik a különbséget a nyereséges és veszteséges működés között! 

 

6. Konklúzió

A fentiek alapján szerintünk bátran kimondhatjuk: egy webáruház felfuttatása bizony nem egy gyors dolog, és nem megy egyik napról a másikra. Kell hozzá egy nagy adag kitartás és következetesség, és bizony időt és pénzt is bele kell tenni, magától nem megy - viszont úgy gondoljuk, hogy mindezt megéri megtenni!

 

Ha kérdésed merül fel, keress minket:

 

WebShop Experts
www.webshopexperts.hu
Tel: 06-1-234-5011
Fax: 06-52-445-880

 

Megosztás
5 fő ok, amiért egy webáruházban NEM vásárolnak a vevők
Mindig egy érdekes kérdés, hogy mitől fognak a vevők vásárolni egy webáruházban. De még tanulságosabb megvizsgálni, hogy miért NEM vásárolnak végül, melyek azok a legfőbb tényezők, melyek megakadályozzák őket a vásárlásban.
   2015-08-14    Webes varázslatok
5 végzetes tévhit e-kereskedőknek: Hogyan kerüljük el őket?
Hogyan vállalkozzunk sikeresen az Interneten? Összefoglaltuk azokat a legfőbb hibákat, melyek bármilyen webáruházat sikertelenségre ítélhetnek függetlenül attól, hogy éppen milyen termékeket kínálnak a látogatóik számára.
   2015-08-13    Webes varázslatok
Béta tesztelés, avagy mire érdemes odafigyelni egy webáruház élesítése előtt
Egy webáruház indítása számtalan előkészületet igényel. Olyan ez, mint indulni a Párizs-Dakaron; számtalan dologra kell odafigyelni, és ha már a rajtnál valami rosszul sül el, a következményeit hosszú távon érezni lehet.
   2015-08-11    Webes varázslatok
Webshop marketing: mi alapján dönt egy vásárló?
Korábban már esett szó arról, hogy nem a látogatottság, hanem a konverzió növelés a legfontosabb a webmarketing kapcsán. Ehhez nem árt tudni, hogy egy egy látogatóban mi is játszódik le, mielőtt a vásárlás mellett dönt.
   2015-07-07    Webes varázslatok